Hier vindt u een selectie van mijn vrij abstracte schilderijen. Bij elk schilderij is een korte omschrijving bijgevoegd. Neem gerust een kijkje. Reacties zijn van harte welkom. De schilderijen zijn te koop. U kunt mij via het kopje Contact een contactformulier invullen of mij bellen voor nadere informatie. Van harte welkom!

uit 2015 tot 2020 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

VerZoening

VerZoening

2020

De derde in een serie van drie schilderijen. Na "VerOntschuldiging" en "VerGeving" nu "VerZoening".
Als je jezelf kunt verontschuldigen en vergeven, dan is het tijd voor verzoening met jezelf en met anderen. Verzoening ten opzichte van het verleden. Niet om goed te praten, maar om vrij te zijn van ballast. Het schilderij is met een troffel als gereedschap gemaakt en weer geïnspireerd door het werk van Gerhard Richter.
   

VerGeving

VerGeving

2020

Dit is de tweede uit een serie van drie schilderijen over het proces van omgaan met schuldgevoelens. De eerste heet VerOntschuldiging en deze VerGeving. Na de verOntschuldiging komt verGeving. Dat geef je gratis of ontvang je om niet. In de zee van verGeving kan ik weer verder met mijn leven, kom ik los van de ander en van mezelf. Ook dit schilderij is geïnspireerd door het werk van Gerhard Richter en gemaakt met een troffel als gereedschap!

VerOntschuldiging

VerOntschuldiging

2020

Een verontschuldiging is gauw gezegd, maar iemand ver-Ontschuldigen is meer. Dit keer heb ik mijzelf ver-Ontschuldigd. Lange tijd met onterechte schuldgevoelens gelopen, totdat ik merkte dat het intitiatief bij mij lag. Een gevoel van vrijheid! Dit is een eerste schilderij van drie. De schildertechniek is geïnspireerd op Gerhard Richter  

Vervreemding

Vervreemding

2020

In de Corona-tijd heb ik vooral vervreemding gevoeld en dat was ook herkenbaar voor veel andere mensen. Vervreemding is een ongemakkelijk niet altijd leuk gevoel. Dit schilderij laat door zijn diverse lagen verf ook niet direct kennen. Je moet langer kijken. Ook hier heb ik me weer laten inspireren door het werk van Gerhard Richter.

Gevangen

Gevangen

2020

Dit is de eerste in een serie van drie schilderijen, waarbij ik me heb laten inspireren door het werk van Gerhard Richter. De tweede en de derde heten Verlangen en Ontvangen. Ze horen ergens bij elkaar, maar kunnen ook los van elkaar gezien worden, vandaar dat ik ze apart vermeld. Ik heb een plakspaan gebruikt om de lagen verf steeds over het doek te verdelen. Door vele lagen over elkaar heen op het doek aan te brengen kwam er tussen de donkere gedeeltes licht. Door de coronamaatregelen voel ik me vaak gevangen en helpt het me om uit het gevoel van gevangen zijn weg te komen door te schilderen.

Verlangen

Verlangen

2020

Dit is de tweede in een serie van drie schilderijen geïnspireerd door het werk van Gerhard Richter. In de eerste voelde ik me vooral gevangen en merkte naar verlang de coronamaatregelen duren ik steeds meer verlangen had naar 'normaal'.

Ontvangen

Ontvangen

2020

Dit is de derde in een serie schilderijen geïnspireerd door het werk van Gerhard Richter. De tijd wordt anders, je went er wat aan en ontvangt soms spontane geschenken, soms in woorden, een kaartje, een telefoontje, soms gewoon met een plakje cake door de brievenbus. Dankbaar zijn voor kleine dingen is wat mij geleerd wordt.

Huidhonger

Huidhonger

2020

In deze coronatijd hunkeren we juist naar een aanraking, een omhelzing, een zoen en vaak is dat niet mogelijk. Althans als je alleen woont. Je handen worden ruw van het vele wassen, ook al smeer je er crème op. Je loopt met een grote boog van 1,5 m om elkaar heen en als het meezit krijg je een groet of een glimlach. Dit noemt men ook wel 'Huidhonger'. Ik heb met dit schilderij willen zeggen dat we hier niet voor gemaakt zijn. Juist voor samen zijn, zomaar een knuffel geven, ook al zijn er mooie initiatieven, zoals een hoogwerker bij mijn vader. Mijn vader met Alzheimer van bijna 94 zit in een verpleeghuis en ik kan hem niet knuffelen, want dat is bijna het enige wat hij nog kan. Op het schilderij heb ik met tegellijm een stuk van een bast van een boom geplakt, 

Drie bomen

Drie bomen

2017

Dit schilderij heb ik gemaakt nadat een kleinkind van goede vrienden van mij overleed. De stijl is emotioneel, maar er staan drie bomen, waarvan liefde de belangrijkste is.

Vogels

Vogels

2020

Dit schilderij is gemaakt in een tijd waarin vrijheid een belangrijk thema is. Vogels staan voor vrijheid. Maar de zee is ontstuimig, net als soms in ons eigen leven.

Heb vertrouwen!

Heb vertrouwen!

2020

Dit is de derde in de serie met een meisje als hoofdonderwerp. Hier zit een meisje op de schommel aan het strand, de touwen reiken tot aan de hemel. Onder haar zijn de handen van God, die haar opvangt als ze valt. Het meisje moet vertrouwen hebben dat de touwen haar houden en dat er Iemand is die haar opvangt als ze valt. Ondertussen is het lente, de bloemen bloeien in het gras en de lucht is blauw op een paar kleine wolken na. De meeuwen vliegen in de lucht en langs de bomen. In bezit van een verpleeghuis.

Durf los te laten!

Durf los te laten!

2020

Figuratief, geabstraheerd schilderij van een meisje met ballonnen op een heuvel. Ouders moeten hun kinderen loslaten, maar het kind moet ook leren los te laten, zodat ze vrij in het leven staat. Net als het meisje moeten ook de lammetjes op eigen benen/pootjes staan.  

Vier je vrijheid!

Vier je vrijheid!

2020

Dit schilderij kwam tot stand omdat ik met het thema Vrijheid bezig ben. Het meisje staat open voor haar vrijheid. De bomen duiden op het leven, ook al zit er een kromming in. Het leven is niet altijd standvastig. De bloesem betekent nieuw leven, nieuw begin. De witte duiven staan voor vredebrengers. De vogels in de lucht voelen zich vrij en de vlinders staan voor de mensen die ons zijn voorgegaan.  

Rusty wall

Rusty wall

2020

Het abstracte schilderij is opgebouwd uit lagen acrylverf verdikt met zand. Daarna met de roller over bepaalde stukken zodat het lijkt op een verweerde muur.

Frozen Tears 2

Frozen Tears 2

2020

Bij dit schilderij, een vervolg van Frozen tears 1, heb ik ook zand gebruikt als verdikkingsmiddel. Ook heb ik hier het lijden van de mens in verwerkt. De rode tranen symboliseren het geweld wat in de wereld gebruikt wordt om andere mensen in hun macht te krijgen.

Frozen Tears 1

Frozen Tears 1

2020

Dit schilderij is gemaakt met zand en acrylverf. Ik heb het Frozen tears genoemd omdat het op bevroren tranen leek en omdat er zoveel verdriet in de wereld is. Ik denk aan al die vluchtelingen in de kou, daklozen op straat, kinderen in de knel.

Afscheid

Afscheid

2020

Het afgelopen jaar en begin van dit jaar heb ik vaak afscheid moeten nemen van mensen, soms aan de dood, soms aan het leven. Soms gaan mensen weer verder met hun leven, ik ook. Doordat verdriet vele lagen kent, is dit schilderij ook uit vele lagen opgebouwd.

Tussen de coulissen

Tussen de coulissen

2020

Dit schilderij heeft veel met mijzelf te maken. Ik wil uit de coulissen, maar durf nog niet goed en sta in de schaduw. Maar ik hoef maar een stap te zetten dan sta ik in het licht. Ergens wil ik dat, ergens ben ik bang voor afwijzing. Dit schilderij is vlak na 'Afscheid' gemaakt en horen dus een beetje bij elkaar. Ook hier weer zijn diverse lagen verf op het doek aangebracht, waardoor de figuur transparant wordt.

Zonder titel 053

Zonder titel 053

2019

Na het overlijden van mijn moeder (96)  heb ik dit schilderij gemaakt. Rouw (zwart), Opstanding (wit), Liefde (rood) en een beetje blauw (kracht) . Acrylverf vermengd met marmerpoeder en met paletmes op het doek aangebracht.

Zonder titel 052

Zonder titel 052

2019

Ook bij dit schilderij heb ik een foto van herfstbladeren als onderwerp gebruikt. Weer heb ik de foto bewerkt. Met paletmes geschilderd.

Zonder titel 051

Zonder titel 051

2019

Als onderwerp heb ik een foto van herfstbladeren op het water gebruikt. Deze foto heb ik bewerkt en daarna op doek naar mijn eigen idee met paletmes geschilderd.

Zonder titel 050

Zonder titel 050

2019

Begonnen met een zwarte ondergrond en toen de kleuren met paletmes op het doek aangebracht.

Zonder titel 049

Zonder titel 049

2019

De kleurencaroussel van het leven.

Zonder titel 048

Zonder titel 048

2019

Hier kreeg ik het gevoel van in een bloemenveld (klaprozen) te zijn, toen ik dit schilderij afhad.

Zonder titel 047

Zonder titel 047

2019

Een oud schilderij weer opnieuw overgeschilderd en veranderd. Nu veel meer met beweging en kleur.

Zonder titel 046

Zonder titel 046

2019

Een golf breekt de zee! Verkocht!

Zonder titel 045

Zonder titel 045

2019

Dit schilderij is geïnspireerd door werken van Armando, die in museum Voorlinden werden getoond. Ik heb de acrylverf verdikt met heavy gel medium en dat met mijn vingers in dikke lagen opgebracht. Telkens een nieuwe laag. Ik gebruikte een minimum aan kleuren. Bij dit schilderij moest ik denken aan het verhaal van de Emmaüsgangers in de Bijbel, die zeiden toen ze Jezus herkenden: "Brandde ons hart niet in ons!"

Zonder titel 044

Zonder titel 044

2018

Bij dit schilderij ben ik uitgegaan van een knoest in een boom. Ik had daarvan een foto gemaakt en ben hier met mijn eigen fantasie mee bezig geweest!

Zonder titel 043

Zonder titel 043

2018

Met veel vreugde en plezier heb ik aan dit schilderij gewerkt. Met een spatel en grote klodders verf heb ik mijn emoties vastgelegd. 

Zonder titel 042

Zonder titel 042

2019

Mijn nieuwste schilderij van 2019. Vrij abstract met acrylverf verdikt met marmerpoeder en met paletmes opgebracht.

Zonder titel 041

Zonder titel 041

2018

Nadat ik de eerste laag verf op het doek had gedaan, heb ik schelpenzand erop gestrooid om een ruwe oppervlakte te krijgen. Vervolgens heb ik met spuitflesjes met verdunde verf over het schilderij gewerkt.

Zonder titel 040

Zonder titel 040

2018

Kleurige vakken over elkaar heen. Met kwast geschilderd en met acrylstift afgemaakt.  

Zonder titel 038

Zonder titel 038

2018

Bij dit schilderij heb ik mij laten leiden door de natuur. De hete zomer voorbij en hier en daar begint het al herfstig te worden. Neergevallen boomschors van de plataan op mijn dagelijkse wandeling met mijn hond vormen het centrum van dit doek. Ik heb kleuren gebruikt die in de schors terugkomen.    

Zonder titel 037

Zonder titel 037

2018

Hier heb ik heerlijk met mijn hand en vingers gewerkt, waardoor het een expressief schilderij is geworden.

Zonder titel 036

Zonder titel 036

2018

Dit schilderij kent vele lagen. Eerst ben ik met een structuurpasta van gesso en schelpenzand over het doek gegaan. Toen de eerste laag, maar de kleuren pasten niet bij mij en heb ik er dus weer overheen geschilderd. Met paletmes afgemaakt. De zijkanten zij meegeschilderd Kleuren zijn turqoise, rood, raw umber en okergeel en lichtgeel.

Zonder titel 032

Zonder titel 032

2018

Soms begin je met een schilderij en wordt het helemaal anders, gewoon omdat emoties ook veranderen.. Zoals ook met dit abstracte schilderij. Via een omweg kwam ik tot deze compositie. Met kwast en paletmes geschilderd. 

Zonder titel 031

Zonder titel 031

2018

Het duurde even voordat ik wist wat ik met het schilderij moest doen. Ik had de vlakken erop geschilderd, maar er miste nog iets, wat wist ik een tijd niet. Toen ineens begon ik met droge penseel in de natte verf te poetsen en ziedaar, een kleurrijk schilderij.

Zonder titel 029

Zonder titel 029

2018

Hier heb ik gebruik gemaakt van vlakken, soms afgescheiden door zwarte strepen.

Zonder titel 028

Zonder titel 028

2018

Dit schilderij met warm rood en geel is geheel geschilderd met mijn vingers. 

Zonder titel 026

Zonder titel 026

2018

Mijn eerste schilderij in 2018! Vrij abstract met kwast en paletmes geschilderd. De kleuren zijn turqoise, okergeel,  blauw en rood. Zijkanten meegeschilderd.

Zonder titel 024

Zonder titel 024

2017

Na een ondergrond ben ik met paletmes met verschillende kleuren te werk gegaan.

Zonder titel 023

Zonder titel 023

2017

Soms heb je een schilderij waar je een tijdje blij mee bent, maar het heeft zijn functie gehad. Wat doe je, je gaat erover heen en er ontstaat een nieuw schilderij. Beweging in het schilderij was voor mij belangrijk, soms tolt het in je hoofd aan ideeën of allerlei kleuren.

Zonder titel 022

Zonder titel 022

2017

Dit tweeluik is gemaakt naar Armando. Zijn schilderijen in het Museum Oud Amelisweerd, Bunnik, inspireerden mij tot het maken van deze twee. In het linkergedeelte heeft verdriet en de verwonding de overhand, in het rechtergedeelte komt er licht in de situatie en zal uiteindelijk zegevieren.

Zonder titel 021

Zonder titel 021

2017

Geschilderd met vloeibare acrylverf, waardoor een spontane compositie ontstond.

Zonder titel 020

Zonder titel 020

2017

Ik heb vloeibare acrylverf uit een bekertje over het doek laten lopen en de kleuren laten vermengen.

Zonder titel 017

Zonder titel 017

2016

In dit vooral rode schilderij heb ik met paletmes vlakken aangebracht en vervolgens lijnen met een stukje karton aangebracht.

Zonder titel 016

Zonder titel 016

2016

Met eerst een ondergrond heb ik daarna met paletmes dikke lagen acrylverf op een doek geschilderd. Je ziet nog de kanten waar het paletmes is geweest. Door de oranje kleur samen met de bruine krijg je een gevoel van naar vuur te kijken.

Zonder titel 015

Zonder titel 015

2015

Met paletmes de verschillende delen met een aantal kleuren verf op het doek aangebracht. De lichte en donkere partijen vormen een diepte in het schilderij.

Zonder titel 014

Zonder titel 014

2016

Met dit schilderij heb ik letter en cijfer sjablonen gebruikt en verdunde acrylverf uit een spuitflesje.

Zonder titel 013

Zonder titel 013

2016

Met dit schilderij ben ik begonnen verf te vermengen met speksteenpoeder. Daarna heb ik lijnen getrokken met de achterkant van mijn penseel. Vervolgens heb ik met verdunde verf vlakken geglaceerd. 

Zonder titel 012

Zonder titel 012

2016

Ik heb dit schilderij gemaakt met acrylverf en paletmes. Door steeds diverse lagen verf te gebruiken werd dit een vrolijk schilderij.

Zonder titel 011

Zonder titel 011

2016

Dit schilderij is geschilderd met paletmes. Ik heb het geschilderd in de periode dat de wereld werd opgeschrikt door terroristische aanslagen. Het is als een aanklacht tegen geweld bedoeld.

Zonder titel 010

Zonder titel 010

2017

De onderlaag van dit schilderij is gesso met schelpenzand vermengd. Vervolgens heb ik met paletmes de vormen geschilderd. Het was in de tijd voor Pasen en ik merkte dat ik een kruis had geschilderd. Het rood staat voor het bloed dat vergoten is, de woede om alles wat niet goed is in deze wereld. Het blauw staat voor nieuwe kracht. Het wit voor nieuw begin. Het kruis is leeg verlaten. Verkocht!

Zonder titel 009

Zonder titel 009

2017

Ik ben dit schilderij begonnen met verf aan te brengen met een sponsje en vervolgens met een kwast de donkere strepen aangebracht. Dit geeft me een gevoel in een bos te zijn.

Zonder titel 008

Zonder titel 008

2017

In dit schilderij ben ik begonnen met een onderlaag met kwast. Vervolgens ben ik met diverse kleuren met paletmes vlakken op geschilderd en deze delen verbonden met lijnen met verdunde verf uit een spuitflesje.

Zonder titel 007

Zonder titel 007

2017

Dit schilderij is volledig met paletmes geschilderd. Het is vrij abstract en geeft het gevoel van een bloemenveld te zijn.

Zonder titel 005

Zonder titel 005

2016

Met dit schilderij heb ik gebruik gemaakt van collage materiaal. Geschilderd acrylpapier heb ik geplakt op doek en vervolgens met acrylverf en paletmes de omgeving geschilderd. Door de roterende manier van werken krijg je een gevoel van in het rond waaiende herfstbladeren.

Zonder titel 004

Zonder titel 004

2016

Dit schilderij is gemaakt met schelpenzand en verdunde acrylverf. Daartussen zijn stukken aluminiumfolie geplakt wat het idee van een kosmos geeft.

Zonder titel 003

Zonder titel 003

2016

In dit schilderij ben ik met kwast en acrylverf vanuit linksonder begonnen te werken, vervolgens naar buiten toe. Het wit geeft het licht in het donker weer. Dit schilderij is niet te koop en in particulier bezit.

Zonder titel 002

Zonder titel 002

2016

Hier heb ik gebruik gemaakt van gekleurd papier en dat geplakt op canvas. Vervolgens heb ik met soortgelijke kleuren de restruimte geschilderd.

Zonder titel 001

Zonder titel 001

2016

De ondergrond van dit schilderij is donkerbruin, vervolgens heb ik gedroogde herfstbladeren met lijm bevestigd op het doek en vervolgens geglaceerd met acrylverf. Het ritme van de bladeren vormen een opgaande lijn. Dit schilderij is verkocht.